20. 04. 2024.

 

Новосадски трговци ускраћују потрошачима могућност да цигарете плате платном картицом због високих провизија које се плаћају на куповину сваке паклице.

Новосађанин И. С. сваког дана купује цигарете на истој трафици на Телепу, а паклицу плаћа картицом. Када је пре месец дана дошао на исту трафику, онемогућено му је да купи цигарете картицом, а није му објашњено због чега. Како каже за 021, продавачица му је рекла да је ово у њеној трафици сада постало правило и да важи само за цигарете, а све остало што купи – жваке, воду или новине, може да плати картицом.

"Сталан сам купац на тој трафици и није ми било јасно због чега ми је ускраћено да плаћам картицом. То је валидно средство плаћања и ако постоји терминал, не знам због чега је забрањено да га користим за куповину било чега, па тако и цигарета, а још ми је горе јер сам сталан купац и на мени редовно зарађују", каже наш саговорник.

Међутим, трговци на њему не зарађују пуно – чак су и у губитку. Наиме, годинама мали трговци воде битку с увођењем терминала за платне картице и куповином дувана, на који се плаћа огромна провизија српским банкама. Та провизија износи између два и 2,5 одсто на сваку куповину цигарета, што уз све остале и високе намете, практично баца власнике трафика и дућана у дугове.

Провизија коју плаћамо у Србији је, заправо, око седам пута већа него у остатку Европе, где износи око 0,25 одсто. Битка трговаца с банкама које обрачунавају овакву провизију траје дуго, а ситуација је све гора пошто се скоро 20 одсто укупног промета обавља на картицу, тврди за 021 председник Друштва трговаца Новог Сада Млађан Шумић.

Како наглашава, проблем није у односу између трговаца и купаца, већ између трговаца и банака, које не разумеју да високе провизије стављају катанце на објекте предузетника.

"Неки трговци не забрањују изричито да плаћате картицом, већ једноставно терминал ни не држе. Људи заврше сваког месеца у губитку, јер на сваку паклицу која кошта 200 динара, трговац плаћа 205 динара. Супермаркети имају мањи проблем, али то не значи да не треба помоћи малим радњама", наводи он и додаје да је удружење једва издејствовало у министарству и Народној банци Србије да ти намети не буду још виши.

"Био је предлог да се на сваки износ куповине испод 1.000 динара обрачунава провизија од 20 динара. То значи да ви можете да купите у продавници на картицу два хлеба за 60 динара, а да се трговцу скида 20 динара. То је катастрофално и уништило би предузетнике", тврди Шумић за наш портал. Ипак, он напомиње да и банке зависе од НБС, која диктира висину провизије.

У тешкој ситуацији или не, трговци крше Закон о фискалним касама тиме што забрањују или отежавају употребу платне картице за било који производ. Како за 021 кажу у Удружењу за заштиту потрошача Војводине, члан 6 поменутог закона прописује да правна лица која обављају делатност у вези са трговином (на велико и на мало) морају да омогуће употребу ПОС терминала, тј. плаћање картицом.

"Истим законом прописане су и казнене одредбе, а казне се крећу у распону од 100.000 до два милиона динара за кршење закона. То трговцима уопште не би одговарало и само би имали штету од кршења закона", наводе у Удружењу за заштиту потрошача за 021.

Иначе, наш саговорник И. С. био је одлучан у намери да врати терминал у трафику. Јавио се пореској инспекцији, која је изашла на терен и интервенисала. Овој инстанци могу да се јаве сви грађани који имају проблеме са плаћањем картицом, тј. када сумњају да трговци не поштују закон.

Дижу цене због намета

Поједини трговци покушавали су (а и даље то чине) да дижу цене прозивода за онај износ колика им је провизија. Тако су неки производи "на картицу" скупљи за, на пример, три одсто, колико износи провизија коју трговац плаћа банци. У Удружењу наводе да је и та пракса за пријаву инспекцији. "Имали смо случајеве дизања цене због провизије, али ти намети никако не смеју да падају на леђа грађана. То је трошак трговца, а никако потрошача и он не сме да буде погођен", наводе за наш портал у Удружењу за заштиту потрошача Војводине.

Извор: 021.rs

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS