25. 04. 2024.

Нови закон о туризму обавезује агенције на поштенији однос према путницима, али и прописује депозите као услов добијања лиценце, што је многе забринуло.

Туристичке агенције више неће моћи да нуде или рекламирају аранжмане по једној, а да их наплаћују по другој цени, будући да су многе од њих до сада управо на овај начин привлачиле купце. Аранжман без аеродромских такси више неће стајати у понуди, јер ће, према новом закону о туризму, агенција бити у обавези да истиче јединствену цену аранжмана, односно износ који подразумева све пратеће трошкове и без којих путник не може да започне путовање.

Изузетак је, по новим прописима, направљен само у случају такси за гориво за чартер летове, који се не могу унапред предвидети. Још једна одредба закона доноси поштенији однос према путницима. Агенције које, рецимо, нуде путовање у Венецију неће моћи накнадно да наплаћују трансфер до Венеције, јер су путници, на пример, смештени 50 километара даље, него ће понуду морати да прилагоди и недвосмислено истакне шта она подразумева, шта путник плаћа и то без скривених трошкова.

Домаћи туризам добио је дуго очекивани закон, оквирно решење које ће у наредним месецима добити више правилника који ће тек дефинисати бројне недоумице углавном туристичких агенција. Већ крајем овог месеца, како се очекује, почињу припреме за израде правилника, али већина њих биће готова до краја овогодишње сезоне. За сада агенције највише брине одредба која предвиђа први пут увођење депозита за отварање туристичке агенције. Није проблем само то колико ће износити депозити, односно да ли ће сви који желе да се баве туризмом имати новац за то, него и какво решење држава предвиђа.

Александар Сеничић, директор Националне асоцијације туристичких агенција „Јута”, каже за наш лист да полагање депозита, какав је предвиђен Законом о туризму за агенције, не постоји ни у једној делатности у Србији.

– За сада је дат само оквир, а правилником ће се ближе решити не само то него и правила категорисања агенција и услови за гаранције. За сада је нејасно шта се жели постићи увођењем депозита и у коју сврху ће агенције уплаћивати тај новац. Није добро да он буде заробљен на рачуну. Колико ми је познато новац од депозита се не користи у случају инсолвентности нити би он био употребљен за надокнаду штете путницима, него добављачима у случају проблема у пословању – каже Сеничић и додаје да ће на овај начин многи, који су се до сада бавили овим послом, можда изгубити ту прилику. Он додаје да је сада питање колико ће агенције морати да издвоје новца за депозит и сматра да ће се по томе видети да ли је идеја државе да они који су се до сада бавили туризмом наставе да раде или се иде на укрупњавање туристичког тржишта

– Мислим да би то било погрешно, јер квалитет не смемо да везујемо за новац, односно да будемо сигурни да само они који имају новац за високе депозите могу да пруже квалитетну услугу – каже директор „Јуте”.

Како су после усвајања Закона о туризму објаснили представници ресорног Министарства трговине, депозит се уводи као услов за добијање лиценце и како агенције не би тек тако без капитала могле да покрећу посао.

– Усклађивањем нивоа депозита и гаранција имаћемо и већи степен заштите путника, јер у случају да дође до веће штете, циљ нам је да направимо баланс између вредности продатих аранжмана и онога што може надоместити ту вредност у случају да не дође до реализације путовања – изјавио је Мирослав Кнежевић, државни секретар у Министарству трговине туризма и телекомуникација, после усвајања Закона о туризму. Он је потврдио да се новим законом о туризму агенције, организатори путовања, разврставају у категорије у зависности од броја путника и вредности аранжмана и додао да се уводи и могућност за одузимање лиценце организаторима путовања који у току једне године два пута добију забрану рада.

Ко има право на другачију лиценцу

Први пут на нашем тржишту уводе се посебне лиценце за агенције, оне које се баве довођењем страних туриста или организацијом конгреса, будући да оне раде под другачијим условима. Ово је усклађено са Европском директивом о пакет аранжманима и овим агенцијама ће се убудуће издавати посебне лиценце за рад.

Уз неколико папира до пореза

Многи власници приватног смештаја имаће прилику да се региструју и врло једноставно укључе у систем плаћања паушалног пореза, што легализује њихов досадашњи рад и даје им многе друге могућности озбиљног бављења туризмом. Као репер постављен је Београд у коме ће ова обавеза бити најскупља (за стан од три кревета отприлике 200 евра годишње), а онда ка унутрашњости порез ће бити све нижи. У сеоским домаћинствима, плаћаће се, отприлике једна трећина пореза коју плаћају власници у престоници. На овај начин у свим земљама региона решен је проблем нерегистрованог смештаја, направљен регистар, а и држава је остварила значајне приходе. Једина обавеза власника смештаја, осим плаћање паушалног пореза, биће да пријаве госте.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS