26. 04. 2024.

Пре мање од месец дана Влада Србије усвојила је предлог закона о заштити потрошача који ће донети новине, јер ће се њиме исправити сви уочени недостаци постојећег закона. То значи да више за мајсторске услуге нећете плаћати паушално, када је рачун већи од 5.000 динара, а и понуда производа телефонским путем биће регулисана ако закон заживи.

Нови закон о заштити потрошача, између осталог, подразумева увођење обавезног прорачуна, регистра "Не зови", прекршајне налоге и увођење медијације за потрошачке спорове.

Цена мајсторских услуга вас више неће "шокирати"

Свакоме се бар једном десило да му мајстор наплати цену за услуге која се драстично разликује од оне за коју су се договорили. Новим законом ће се ово променити јер се уводи обавезан прорачун за рачун већи од 5.000. Тада мајстор мора да направи прорачун или спецификацију и унапред уручи потрошачу.

Дакле, ако у прорачуну пише да ваш рачун за поправке у стану износи 5.500 хиљада, мајстор не може да вам испостави вишеструко увећан рачун.

Оно што је новим законом дозвољено јесте одступање од прорачуна за 15 одсто од написане цене. Заштитници потрошача саветују да једино такав рачун прихватите. Све што је увећано више од 15 одсто нисте дужни да платите.

Стаје се на пут досадним позивима продаваца

Продаја путем телефона није заостала ни са појавом интернета и нових технологија. Позиви продаваца који вас убеђују да купите њихов производ, ситуација је са којом се сусрео сваки други грађанин. Али нови закон ће и ово регулисати.

Регистар "Не зови" омогућио би да сваки грађанин може да се региструје и тиме заштити од досадних позива.

- Регистар "Не зови" је направљен по узору на земље у региону. Пријава се врши путем мобилног оператера са назнаком да не желите да примате позиве продаваца. Обавеза продавца би била да провери регистар пре него што позове - каже за "Блиц Бизнис" правни саветник у Националној организацији потрошача Србије Никица Јовановић.

Ако то не уради, може бити кажњен.

Када се упишете у регистар и ако вам након тога продавци и даље шаљу поруке и позивају вас, могу прекршајно да одговарају и плате казну и до 50.000 динара.

Овим регистром биће заустављена све учесталија пракса узнемиравања, а спречиће се и разне злоупотребе и преваре које су израженије код старије популације и пензионера.

Прекршајни налози убрзавају кажњавање продваца

Када се буду увели прекршајни налози, они ће вратити својевсрсну дужност тржишним инспекторима. Како наводе из НОПС-а, помоћу њих трговци се за очигледне преступе могу одмах кажњавати. Такође, ако се продавац не одазове на вансудско решавање потрошачких спорова, новим законом може бити кажњен.

Дакле, вансудско поравнање је новина коју закон доноси, а медијација за потрошачке спорове подразумева договор трговца и потрошача.

Овакав вид вансудског решавања проблема може се спровести једино уколико је купац рекламирао производ. Поступак може да траје три месеца, па и више, а решава се пред лицем правне струке које је уписано у листу тела Министарства трговине и телекомуникација.

Иначе, нови закон о потрошачима највише промена је претрпео у области туризма, а када се погледа регион, Хрватска већ има развијене неке одредбе из закона које се у Србији још увек очекују. На пример у Хрватској је регистар "Не зови" уведен још 2016. године.

 

Извор: Блиц

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS