17. 05. 2024.

Нова правила: Банке узимају новац грађанима преко скривених трошкова, а Србија ће одговорити овим мерама

Бесплатни рачуни за социјалне категорије, потврда за сваку наплаћену услугу у банци, јасне цене свих услуга само су неке од промена које грађани могу да очекују у банкарском сектору.

Да би се грађани осећали сигурније приликом коришћења услуга банака, Народна банка Србије спрема низ мера које обухвата нови Закон о платним услугама.

Овај закон напокон би требало да ограничи цене банкарских услуга и висину провизија и да све накнаде које банка наплаћује грађанима учини јасно видљивим.

Нацрт овога закона, како сазнаје "Блиц", могао би се наћи на јавном увиду већ крајем ове године јер је његова израда при крају.

Доношење оваквог закона удружења потрошача захтевају годинама, јер се процењује да преко разних такса, накнада за отварање и одржавање рачуна, наплата провизија, банке са рачуна грађана скину и до 170 милиона евра годишње.

Најчешће без знања грађана, јер за своје услуге не издају рачуне, нити шаљу обавештења. Примера ради, само одржавање рачуна, користили га или не, кошта око 3.000 динара годишње, сваки смс извештај са стањем на рачуну око пет динара, а подизање новца са банкомата друге банке најмање 100 динара.

Како тврде у НБС, након што њихов Нацрт закона о платним услугама буде усвојен, грађани ће тачно знати колико новца им узима банка за коју услугу. Највеће измене тицаће се накнаде за одржавање рачуна, које износе од 150 до 350 динара месечно, од банке до банке. Народна банка планира да обавеже банке да направе основни пакет платних рачуна који ће имати минималну цену, а за социјалне категорије ће бити чак и бесплатан. Колика ће цена бити, биће одређено након консултација с удружењима банкара и удружењима потрошача.

Овакав рачун покриваће најосновније потребе грађана: уплате и исплате готовог новца на шалтеру банке или банкомату, као и плаћања рачуна на шалтерима банке или путем интернета. За грађане који желе додатне услуге, оне ће бити омогућене, али ће банка морати да прецизно наведе колико која од њих кошта и када и на који начин се наплаћује. Такође, биће у обавези да клијенту издају неку врсту потврде о наплаћеним услугама.

Не само што ће први пут знати колико их која трансакција кошта, већ ће грађани бити у прилици и да провере која је банка за њих најповољнија. Све банке биће у обавези да прецизне ценовнике доставе Народној банци и да их свакодневно ажурирају.

- Корисници ће имати могућност да на интернет-страници Народне банке Србије остваре увид у накнаде које нуде различите банке и на основу тога донесу одлуку који рачун највише одговара њиховим потребама. Притом, пренос рачуна од банке до банке биће административно и финансијски максимално поједностављен, па очекујемо да ће сви банкари, као резултат, смањити своје накнаде под притиском тржишта - кажу у НБС.

Како кажу у Удружењу потрошача, највећи број жалби на рад банака и прикривене трошкове банкарских услуга тицале су се управо отварања и одржавања рачуна.

- Догађало се да грађанима стигне тужба због дуга ка банци за одржавање текућег рачуна који годинама не користе. Банке ни у једном тренутку нису слале рачуне, ни опомене, људи једноставно нису знали да им се неактивни рачун ставља у минус, а на крају су се суочавали са тужбама од неколико десетина хиљада динара - прича Горан Паповић, председник Удружења.

Он очекује да ће банкарске услуге, оног тренутка када грађани у њих буду имали пун увид, морати да постану доступније и јефтиније.

Довољно времена за припрему

Како тврде у НБС, држава је створила све предиспозиције да овакве измене заживе онога тренутка када је усвојила Закон о платним услугама из 2014. године. С обзиром на то да се овај закон примењује већ 18 месеци, у НБС сматрају да већих проблема у увођењу нових правила неће бити. Ипак, водиће се рачуна да се свим субјектима на које ће се закон односити остави довољно времена да се припреме за његову примену.


Извор: Блиц

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS