27. 04. 2024.

Купиш робу, не одговара ти, имаш 90 дана да је вратиш и то без објашњења!

Купите фотељу или трпезаријски сто, након три месеца схватите да вам се ипак не допадају, одете у продавницу и без објашњења и навођења разлога их вратите. Звучи невероватно, али од лета биће могуће и у Србији.

Овакве новине на нашем тржишту, које се пре свега односе на већа права потрошача, најавила је “Икеа”, која на лето отвара прву робну кућу у Србији, а нема сумње да ће пре или касније њиховим стопама морати да крене и конкуренција.
Тако ће Швеђани, поред осталог, омогућити да поједини њихови производи имају гаранцију од чак 25 година, да купци могу да врате робу и без фискалног рачуна док је она у гаранцији, као и да ће потрошачи без навођења разлога у року од три месеца моћи да врате оно што су купили.

Директор за развој компаније "Икеа" за југоисточну Европу Владислав Лалић тврди за "Блиц" да ће ова компанија донети револуцију у заштити права потрошача.
- Права потрошача биће подигнута на много виши ниво. Сви наши производи имају гаранције од две године до 25 година. Посебан куриозитет је, рецимо, да кухиње имају гаранцију од 25 година - наглашава Лалић.
Према његовим речима, након истека законског рока од две године у којем је обавезно приложити фискални рачун, купци ће моћи да враћају производе у гарантном року без фискалног рачуна.
- Такође, производи се могу вратити у року од 90 дана без посебног разлога. То значи да потрошачи не морају да наведу неисправност или грешку, већ могу просто променити мишљење - истиче Лалић.
Такође, сви производи у робној кући, укључујући и кабасте производе (гарнитуре за седење и кухиње), моћи се одмах да се преузму.

 

Новине за потрошаче

  • Повраћај робе у року од 90 дана без посебног разлога

  • Гаранција од чак 25 година на поједине производе

  • Повраћај робе без фискалног рачуна док је она под гаранцијом

  • Ако купац изгуби неки део (шраф, ногице), одмах га добија, углавном бесплатно

  • Роба се може понети одмах по куповини, без рока испоруке

 

Према мишљењу Зорана Николића из Националне организације за заштиту потрошача Србије, велики искорак је то што ће роба моћи да се враћа.
- Према нашем закону, у продавницама немамо ништа што указује на то да роба може да се врати, чак ни након само једног дана. То може само у продаји на даљину, односно у интернет продаји где је рок за повраћај 14 дана - каже Николић.

Он истиче и цене.
- Ако се буду држали цена за које знамо да имају у ЕУ, то ће бити невероватан помак. Уз, наравно, подизање права потрошача на виши ниво - закључује Николић.


Извор: Блиц

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS