20. 04. 2024.

Горан Паповић из Националне организације потрошача Србије и начелник Одељења за трговину у Министарству трговине, туризма и телекомуникација Жељко Ракић говорили су у Новом дану о новинама које доноси нови Закон о трговини, који је у примени већ три дана.

Како каже Ракић, претходни Закон о трговини ступио је на снагу 2011. године, а неке измене и допуне 2013. године.

"Десило се доста промена на тржишту, добијали смо захтеве за тумачење и приступили смо, одлучили смо да га иновирамо, да га ускладимо са новинама на тржишту", каже Ракић.

Паповић каже да су "потрошачи увек у подређеној улози".

"Увек слабија страна, као таква, мора да се избори за нека своја права", каже он.

Додаје да је главна замерка Закону што нико из организације није био у радној групи.

"Очекивали смо да ћемо бити у радној групи, да о свему поразговарамо. Ово је можда тек почетак да се неке ствари ураде. Трудимо се и доказујемо да је Министарство трговине у сукобу интереса кад је у питању заштита потрошача, јер не може у исто време да штити интересе трговаца и потрошача", каже Паповић.

Како каже Паповић, мора да се подразумева шта је распродаја.

"То треба да буде правило, а да ми решавамо појединачне случајеве", каже.

Ракић истиче да Закон о трговини "пре свега прописује обавезе трговаца".

"Пре јавне расправе смо одржавали округле столове, не само у Београду. Одржали смо неколико састанака са трговцима, потрошачима, чули шта њима смета, шта треба променити...", каже Ракић.

Паповић каже да је "чињеница да се неке ствари морају изместити".

"Имате колективни интерес, колективну заштиту, а немате колективну тужбу", каже он.

Ракић каже да нови Закон прописује два сезонска снижења - летње и зимско, а да могу трајати најдуже 60 дана.

Паповић додаје да мора да се зна шта је распродаја, шта акција, а шта снижење.

"То је неуромаркетинг, потрошач види "акција", не обраћа пажњу која је стара цена била", каже Паповић.

Каже да, "ако је неко огласио сезонско снижење, то стварно треба да буде сезонско снижење".

"Хајде мало да личимо на свет. Као организацији нам је битно да се нешто подразумева, да тржишна инспекција, наџор раде, да стварно трговци почну да буду санкционисани, а не да нас сваког другог дана зове потрошач и каже да га је неко преварио", каже Паповић.

Ракић додаје да су имали обавезу да ускладе овај закон са Законом о инспекцијском наџору.

"Имали сте људе, физичка лица, који су обављали продају преко интернета. Остављали су само број телефона. Тржишни инспектор је морао да се представи, а онда овај прекине везу, сада не мора да се представља", каже.

Како каже Ракић, потрошачи, пре него што купе нешто преко друштвених мрежа, морају да виде тачно од кога купују.

Папoвић истиче да су нам недостајали "поџаконски акти и обуке за саме трговце".

"Мора се технички појачати, да инспектори имају аутомобиле, мобилне телефоне. Треба времена да прође да бисмо ми били са Европом на ти кад су овакве ствари у питању", каже.

Извор: Н1

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS