26. 04. 2024.

Да ли сте 17. октобра добили СМС поруку од компаније Телеком Србије да у року од пет дана измирите дуговања или ће вам бити искључена услуга одлазног саобраћаја?

Ништа неуобичајено - када рачуни нису плаћени у предвиђеном року, услуге се укидају до плаћања

Но, овај случај је „изузетак који не потврђује правило" - овакав СМС добило је много корисника који тврде да су рачуне уредно регулисали и да до сада нису добијали опомене за неплаћене обавезе.

„Опомене су добили корисници који, према евиденцији Телекома Србија имају неизмирена дуговања", наводи се у одговору који је ББЦ на српском добио од компаније Телеком Србија.

Петодневни рок који је Телеком Србија дала корисницима за измирење дугова - истиче данас.

Да ли сте рачуне уредно плаћали и имате доказ за то?

Уколико је одговор потврдан - занемарите СМС - каже Младен Алфировић из Националне организације потрошача Србије.

„Ако су потрошачи уредно плаћали рачуне, једино што можемо да им кажемо је да занемаре тај СМС са инструкцијама за плаћање јер се ради о нечему што није разјашњено", каже он.

Они који немају признаницу, поруку неће моћи да занемаре, већ су препуштени одлуци друге стране - у овом случају Телекома, објашњава Алфировић.

Коме је стигао СМС?

На адресу Националне организације потрошача Србије стигле су бројне жалбе корисника услуга Телекома с наводима да су рачуне плаћали редовно, а да им сада прети искључење. Неки су се жалили Телекому, а многи су незадовољство изразили на Твитеру.

Шансу за доказивањем имају само они који су сачували признанице - било да је реч о исечку са рачуна или признаници у писаној или електронској форми.

„Ми увек саветујемо потрошачима да годину дана чувају признанице. Толики је рок застаревања", каже Алфировић.

У преписку се на Твитеру укључило и Телеком, предлажући корисницима да поднесу жалбе.

Онима који плаћају онлајн је лакше, пошто признанице имају на налозима банака, а добијају их и мејлом.

Шта каже Телеком?

У тој компанији кажу да су корисници редовно и на време добијали рачуне за услуге које користе и да је највећи број - као што је то и иначе пракса - рачуне измиривао редовно.

„Опоменама су обухваћени само корисници који нису плаћали рачуне и поред чињенице да су их редовно добијали", додаје се у одговору.

Док неки корисници тврде да је Телеком направио грешку приликом увођења новог система плаћања, из компаније кажу да није било никаквог проблема приликом измиривања обавеза.

„Телеком Србија је у претходном периоду спроводио унапређење система за праћење и наплату потраживања од крајњих корисника. Имплементација новог система, није се односила на немогућност плаћања рачуна. Корисници су могли рачуне да измирују редовно и без проблема", наводи се у одговору Телекома.

Права грађана

Алфировић објашњава да они који су добили СМС, а имају потврду о плаћању - могу да се жале Телекому уколико им телефони буду искључени.

Он каже и да су из Телекома били у обавези и да корисницима назначе да имају неизмирене обавезе на претходним рачунима.

„Закон о заштити потрошача прописује да је трговац дужан да рачуне за пружене услуге доставља без кашњења и у роковима који омогућавају да их потрошач плати у периоду од највише месец дана.

„Овде се поставља питање да ли су рачуни уредно стизали, па је онда стигла некаква СМС порука за збирним рачуном. Уколико су платили рачуне, нема основа за плаћање по инструкцијама из поруке", каже Алфировић.

Алфировић каже да би у причу требало да се укључи и Тржишна инспекција.

„Ако постоји било каква сумња у кршење закона, случај треба пријавити Тржишној инспекцији уз приговор са доказима да су рачуни плаћени. Рок за одговор је осам дана", каже Алфировић.

Извор: ББЦ на српском

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS