19. 04. 2024.

Европска комисија тврди да је прекршена Директива о путовањима и да су се државе оглушиле о препоруку да ваучере нуде на добровољној бази, а не да их обавезно уручују у случају да путовање није реализовано.

Европска комисија (ЕК) је покренула поступак против десет земаља које су прекршиле права потрошача тиме што су незаконито додељивале туристичке ваучере уместо враћања новца за нереализоване туристичке аранжмане, саопштила је ЕК, а пренела Европска агенција за заштиту потрошача БЕУЦ. На листи ових земаља се осим Хрватске коју је Европска комисија опоменула да се оглушила о њихово упозорење да на овај начин крши права потрошача, нашли су се и Кипар, Чешка, Грчка, Француска, Италија, Литванија, Пољска, Португалија и Словачка.

Све ове земље су добиле упозорење и најаву да би против њих могао да буде покренут и поступак због повреде права, а који би, не буде ли сарадње ових земаља с комисијом, могао завршити и на Европском суду са могућим казнама. Како је наведено у извештају Европске комисије, ове земље су прекршиле одредбе члана 12. Директиве о путовањима у пакет аранжманима с обзиром на то да су својим националним легислативама агенцијама и авио-компанијама омогућиле да путницима издају ваучере уместо повраћаја новца, а то је у приличном раскораку с препорукама комисије о начину како се путнички ваучери током пандемије могу нудити путницима

– Они нису забрањени и комисија није имала ништа против да их путничке агенције потрошачима нуде на добровољној бази и то тако да свако одлучује жели ли ваучер или новац. Уколико не жели ваучер има право да одбије такву понуду и да у прописаном року од 14 дана од отказа путовања добије новац и то комплетан уплаћени износ, наводи се у образложењу Европске комисије. Многе земље су ову препоруку злоупотребиле и претвориле је у процедуру у којој путници практично до новца не могу да дођу одмах него 180 дана од престанка пандемије. ЕК је упозорила све земље да је то у супротности са строгим правилима о поступку повраћаја новца који је на снази и током пандемије.

Још 13. маја комисија је послала званично упозорење и опоменула све земље да крше европска права потрошача и да прописе у што краћем року морају да прилагоде. Огласила се и Моник Гојан, директор  БЕУЦ-а, која је похвалила поступак ЕК будући да су многе земље покушале да преко леђа потрошача покушају да спасу агенције и авио-компаније. Током претходних месеци, а највише вандредног стања које је проглашено у већини земаља било је јасно да се већина путничких аранжмана неће реализовати, па је генерални став био да се путницима понуде замене, померање рокова, па чак и ваучери који би могли да се искористе до краја следеће године.

Како су се потрошачи временом побунили и почели да пријављују агенције које ваучере користе као једино решење, огласиле су се и званичне институције захтевајући да се права потрошача поштују. Европски комесар за правду и заштиту потрошача, Диђер Рејнердс, изјавио је крајем маја да би туристи требало да прихватају ваучере, јер би, како је навео, требало наћи баланс између заштите потрошача и подршке индустрији путовања и туризма.

– Ако је путовање отказано, путници имају право на повраћај новца, међутим требало би да размотре и прихватање ваучера који им омогућавају да под одређеним условима своје годишње одморе помере за касније. Истовремено, државе чланице би требало да размотре и подршку за ликвидност туристичкој индустрији. Изјавио је комесар и најавио практично да државе не могу да спашавају туристичку индустрију новцем путника. По угледу на остатак европских земаља и Србија је донела уредбу по којој је омогућено да сви грађани који су уплатили туристички аранжман до 15. марта ове године имају могућност да са агенцијама договоре заменско путовање које могу да искористе најкасније до 31. децембра 2021. године.  Уколико заменско путовање не буде реализовано до поменутог датума, грађани ће имати право на повраћај уплаћених средстава до 15. јануара 2022. године.

Прописани су и посебни услови под којима се даје понуда за заменско путовање, али је у међувремену било много жалби путника који нису желели ваучер, али им агенције нису изашле у сусрет и вратиле новац.  Ово се посебно односи и на авио-компаније које многим путницима нису враћале новац и такође су нудиле заменске летове у наредних годину дана.

Извор: Политика

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS