Вести

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS

Јачање заштите потрошача у Србији

Рок трајања биће на производу, забрана програмираних кварова

Европска унија неће дозволити продају техничких уређаја лошег квалитета, а циљ је да се уређаји не кваре одмах по истеку гаранције него да трају дуже, јуче је најавила Биљана Борзан, потпредседница европских социјалиста и најгласнији представник потрошача у Европском парламенту. Пројекат који подразумева низ промена на тржишту беле технике не само везаних за заштиту потрошача него и животне средине, ове године је један од проиоритета у новом мандату. Европска комисија ће, најављује Борзан, већ следеће године представити низ закона којима ће настојати да се смањити бацање производа који још раде или ће их преправљати, како би смањили количину електронског отпада.

– Најављено је да ће Европска комисија следеће године представити закон који налаже да на производима буде истакнута ознака трајања уређаја, која подразумева очекивани рок трајња, као и доступност и цену резервних делова и трошкове поправке. На тај начин би потрошач знао шта тачно купује – објаснила је Борзан.

Она је нагласила да је током рада на овом пројекту индустрија стално убеђивала да људи купују ново јер желе нове уређаје, али истраживања су показала да би чак 77 одсто људи радије поправило стари уређај, међутим одустају јер је скупо. Борзан тврди да јој се грађани јављају и тврде да су уверени да су неки уређаји произведени са грешком и да се сигурно покваре после предвиђеног рока.

– У прилог тим тврдњама иду први резултати истраживања који су организовани тим поводом и који су показали да се уређаји највише кваре у другој или трећој години, до када  обично траје гаранција –каже она. Борзан истиче да одржива потрошња може да има огроман утицај на опоравак привреде.

– Бацање производа ствара најмање радних места, а пренамена и поновна употреба пуно више. Желимо да ојачамо и тржиште половне робе и предлажемо да се на одређене категорије уређаја ставе мерачи кориштења попут бројача километара за аутомобиле. На тај начин они који купују, на пример, половну машину за веш неће куповати мачку у џаку, него ће тачно знати шта може да очекује од овог производа – објашњава Борзан и додаје да је најважније да је Европски парламент преузео иницијативу и како се у овом тренутку већ договарају главне смернице најављених закона. Борзан додаје да је време да се потрошачима осигура најбољи квалитет за новац који издвајају, иако је велики утицај индустријског лобија. Стање какво је у овом тренутку, додаје, неодрживо је, штетно за животну средину и кућне буџете грађана. Како је „Потрошач” већ писао, истраживање трајности уређаја које је спровела Европска унија је показало да се грађани највише жале на рок трајања мобилних телефона, машина за веш, телевизора и усисивача. Установљено је да се уређаји први пут кваре одмах по истеку гаранције. Већина уређаја се квари у другој или трећој години коришћења, а гаранције у ЕУ трају углавном две године. Друга истраживања су показала да су машине за веш програмиране на две до две и по хиљаде прања, телевизори 20.000 сати, а све са циљем да се потрошачи приморају да купе новије моделе. Током овог истраживања више пута је помињан пример Француске, која је забранила такозвано уграђено кварење техничких уређаја. Француска је, наиме, усвојила закон којим је забранила програмирано кварење, увела ознаке „поправљивости” на уређаје, као и мераче коришћења, како би потрошач у сваком тренутку знао што може очекивати. Европска комисија је, да подсетимо, почетком октобра прошле године усвојила Директиву о еко-дизајну, и то за десет категорија кућних апарата. Ови прописи ће у циљу заштите животне околине од произвођача захтевати већу енергетску ефикасност, дужи век трајања и гарантне рокове.

Екологија – један део проблема

Претпоставља се да би нови еко-дизајнирани производи уштедели скоро 730 милиона кубика воде до 2030. године и 46 милиона тона гасова узрочника стаклене баште. Међутим, уштеде и заштита животне средине су само један део проблема. Други се односи на трошкове које потрошачи имају јер су приморани често да купују уређаје. Нове технологије подразумевају више електронике, али потрошачка удружења сумњају и у лошу пословну праксу произвођача и покушавају да докажу да се уређаји планирано кваре управо када им истекне гаранција.

Извор: Политика