26. 04. 2024.

Приликом одласка у куповину, идеално би било да након плаћања и издавања рачуна од стране трговца, добијемо робу коју смо платили, како бисмо имали могућност да проверимо стање робе и да је одмах са собом понесемо. Међутим, често то није случај.

Трговци у мањим продајним објектима углавном немају на стању робу коју купујемо, те нам нуде могућност накнадне доставе производа. Ту се поставља низ питања везано за испоруку робе, какво је и питање рока испоруке, одговорности за физичка оштећења робе и др. Решења која следе у наставку текста се могу применити и на куповину ван пословних просторија/ куповину на даљину, као и на услуге.

Рок за испоруку робе

Закон о заштити потрошача, у члану 46. обавезује трговца да преда робу потрошачу без одлагања, а најкасније у року од 30 дана, уколико нешто друго није уговорено. Стога је најпрактичније решење да од трговца затражите документ на коме ће бити прецизиран тачан датум испоруке робе, јер у супротном, роба може бити испоручена било ког дана до истека законског рока од 30 дана. У случају прекорачења рока испоруке (било уговореног, било законског), уговор се раскида. Потрошач може (уколико жели, а не мора) да трговцу остави накнадни рок за испоруку робе. По истеку накнадног рока, уговор се раскида. Трговац је дужан да у року од најкасније 3 дана од дана раскида уговора врати потрошачу сав плаћени износ. Треба имати на уму чињеницу да је врло често у пракси неопходно да сам потрошач обавести трговца о раскиду уговора услед неиспоруке и затражи свој новац назад. Ако трговац не изврши поврат новца у поменутом року, потребно је упутити пријаву Тжишној инспекцији.

Оштећење пошиљке

У пракси можемо разликовати две ситуације када је у питању решавање проблема са оштећеном пошиљком. У првом случају када испоруку робе врши доставна служба трговца (када трговац нуди бесплатну доставу) и када доставу врши пошта/ курирска служба (коју ангажује и плаћа потрошач).

  • Трговац доставља робу сопственом доставном службом

Када је у питању оштећење робе, ризик за случајну пропаст ствари сноси трговац, ако је до оштећења дошло пре предаје ствари потрошачу, а након предаје робе сав ризик пада на терет потрошача (члан 49. Закона о заштити потрошача). Обзиром на овакво законско решење, потрошач се може заштити од евентуалних физичких оштећења робе, једино прегледом стања робе одмах по пријему, а пре потписивања документа о пријему. Уколико уочи видљиво оштећење, има право да одбије пријем такве робе. На самом записнику о пријему робе који трговци дају на потпис потрошачу врло често је наведено „својим потписом потрошач потврђује да је робу примио, прегледао и да роба нема недостатака“ или слично, стога треба водити рачуна да роба и стварно буде прегледана. Након пријема робе, могуће је накнадно пријавити физичко оштећење исте, али је теже доказати тренутак у коме је до оштећења дошло. Закон о облигационим односима познаје рок од 8 дана за пријаву видљивих недостатака на роби продавцу (члан 481.), међутим, ово право је у пракси тешко остварити осим судским путем. Поједини трговци имају праксу да прихватају и решавају приговоре на оштећење робе након преузимања у року који сами одреде, а најчешће су ти рокови између 24 и 72 сата.

  • Робу доставља пошта/ курирска служба

Ако робу доставља ангажована курирска служба, а роба је испоручена са физичким оштећењима, рекламација се изјављује поштанском оператору (достављачу) најкасније наредног радног дана од дана испоруке, а у накнадном року од 60 дана потребно је поднети захтев за обештећење. У случају да се не поднесе рекламација у поменутим роковима, губи се право на накнаду штете. За губитак или потпуно оштећење робе, поштански оператор је дужан да исплати накнаду штете у вредности износа који је означен на пошиљци (претпоставља се да је на пошиљци назначена вредност робе која је купљена) и десетоструки износ наплаћене поштарине за ту пошиљку. За делимично оштећење или умањење садржине вредносне пошиљке, надокнада се врши у висини утврђеног дела оштећења, док се за прекорачење рока испоруке регистроване пошиљке накнада врши у троструком износу наплаћене поштарине.

Узевши у обзир све горе наведено, остаје савет потрошачима да робу обавезно прегледају. У случају куповине у самом малопродајном објекту затражите од трговца да прегледате робу пре него је изнесете из радње, а ако је роба накнадно достављена прегледајте је одмах по пријему (иако је у питању велика бела техника, уградна техника, техника која захтева накнадну монтажу од стране стручног лица и др.), јер што дуже чекате теже ћете остварити право на накнаду штете за физичка оштећења на роби.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS