Вести

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS

Јачање заштите потрошача у Србији

Трговци користе бесмислена стручна мишљења да оправдају одбијање рекламација потрошача

Ко неправилно хода, сам је крив ако се на патикама појави било какво оштећење након неколико месеци коришћења и нема право да се жали на квалитет?!

Тај бесмислени став произлази из стручног мишљења лабораторије за контролу квалитета, "Југоинспект Београд", на основу кога је Спорт тиме Балканс, ексклузивни дистрибутер за патике Нике, одбио рекламацију читаоца "Новости" Бојана С. из Београда.

Бојан је лане, половином јула, купио патике са ваздушним ђоном, у продавници овог дистрибутера на Бањици и скупо их платио, 17.290 динара. Након шест месеци ношења дошло је до проблема. На десној патици се "издувао" ваздушни ђон, што значи да су биле неупотребљиве.

- Купио сам те патике, верујући да су оригиналне и квалитетне и заиста сам био изненађен када су након пола године постале неупотребљиве - објашњава наш саговорник. - У њима нисам обављао никакве тешке послове. Претежно су ношене по лепом времену, јер су купљене средином лета, и користио сам их за излазак. Дакле, шетња је била најтежа радња коју сам обављао у њима.

Он истиче да на обући нема никаквог видљивог, механичког оштећења, што значи да није згазио на било какав оштар предмет који би могао да буде узрок "испуштања" ђона. Бојан је два пута подносио рекламацију, у марту и априлу ове године, тражећи замену неисправног производа за нови. Оба пута га је Спорт тиме одбио позивајући се на стручно мишљење "Југоинспекта Београд". А у налазу ове стручне установе наводи се да су оштећења на патикама настала механичким путем, током коришћења производа.

- Појачано хабање газећег дела ђона није равномерно на свим тачкама његовог оптерећења, већ искључиво у једном делу - истиче се извештају "Југоинспекта". - Уочено наводи да је оштећење настало услед појачаног оптерећења похабаног дела приликом коришћења, односно индивидуалне карактеристике корисника.

Они у закључку наводе да, у складу са тим налазом и резултатима контролисања, сматрају да нема основа за прихватање рекламације купца.

Посебан парадокс је да стручно мишљење даје тело које није акредитовано за тај посао, а њихов налаз није обавезујући у судском спору, нити за трговца. То и сам "Југоинспект" наводи. У дну меморандума на коме је издат извештај, ситним словима пише:

- Стручно мишљење не даје акредитовано тело за оцењивање усаглашености "Југоинспект Београд АД", нити је оно под акредитацијом АТС-а, односно Акредитационог тела Србије.

Младен Алфировић из Националне организације потрошача Србије (НОПС) истиче да је Бојанов случај само потврда да је у нашој земљи немогућа мисија да купац докаже да је проблем у квалитету патика.

- Тим налазом потрошач је доведен у ситуацију да он треба да доказује да хода правилно - објашњава Алфировић. - Видите каква је то бесмислица. На који начин сада да се то доказује? Ко ће, у ком поступку, и на који начин да утврди да он правилно хода? Да ли би требало да изађе пред неку комисију где би ортопеди посматрали његов ход и давали налаз или мишљење?

Читава прича око обуће, како наводи, претворила се у апсурд. Он истиче да у Србији не постоји лабораторија која има акредитацију за контролу квалитета обуће.

- Поједине од тих установа које дају стручно мишљење сарађују са трговцима - указује наш саговорник. - Оне контролишу сву обућу коју одређена компанија увози и дају оцену да ли је у складу са стандардима. Затим, поново приликом рекламације раде анализу тих истих производа. Како очекивати да ће тада дати супротно мишљење за нешто што су претходно одобрили?

Мишљење лабораторије, како наглашава, уопште није обавезујуће за трговце када одлучују о рекламацији, а служи им да оправдају своју негативну одлуку. Он истиче да нарочито није обавезујуће у ситуацији која је задесила Бојана и пита - ко ће да акредитује методу за проверу хода.

Највећи проблем купаца у Србији је већ годинама лош квалитет обуће, посебно спортске. Међутим, покушаји потрошача да остваре своја права и докажу да је оштећење производа настало при уобичајеном ношењу, а не њиховом кривицом, ретко кад се успешно заврше. Готово увек, трговци одбијају рекламације позивајући се на мишљење неке од лабораторија за контролу, које углавном констатују да је до оштећења дошло због неадекватног коришћења.

УСКОРО НОВИ ПРАВНИ ИНСТРУМЕНТ

Младен Алфировић из НОПС истиче да се сада велике наде полажу у нови механизам, вансудско решавање спора, који треба да почне да се примењује у децембру, када ступи на снагу нови Закон о заштити потрошача. Он каже да Бојан С. има могућност да тада иницира поступак.

- Биће омогућено да за сто седну трговац, потрошач коме је одбијена рекламација, а посредоваће незивисно тело, односно стручњак у области заштите потрошача - објашњава Алфировић. - Уколико то буде функционисало онако како је законодавац замислио, онда ће то бити начин за решавање таквих проблема купаца.

"СПОРТ ТАЈМ БАЛКАНС" БЕЗ ОДГОВОРА

Покушали смо да добијемо коментар од компаније Спорт тиме Балканс зашто су рекламације Бојана С. одбијене, али до сада нисмо добили одговор. Имали смо тешкоће и да дођемо до имејл адресе или броја телефона ове компаније, јер ти подаци нису јавно доступни, што је необично, јер је у питању ексклузивни дистрибутер за бренд Нике. Познати су контакти само за њихове продајне објекте. Број телефона компаније који је наведен на меморандуму, којим се одбија рекламација Бојана С. није у функцији. У њиховој продавници су нам дали имејл адресу регионалног директора коме смо послали питања. Поред осталог, занимало нас је и да ли потрошачима, приликом куповине, дају упутство за употребу у коме се наводи да би "неправилан ход" могао да буде узрок оштећења ваздушног ђона патика.

 

Извор: Новости