01. 05. 2024.

-Пошто је град сам предложио да се ова одлука промени, на тај начин је имплицитно признао да она није била у складу са законом, али и избегао могућност тужбе за повраћај новца од стране грађана који су до сада платили ове пенале - каже правник Владимир Тодорић, који је покренуо иницијативу да се пред Уставним судом испита законитост одлуке о наплати доплатних карата. По речима Тодорића, суд је 12. маја донео закључак који је Градској управи достављен 8. јуна по коме јој се оставља рок од 90 дана да се одлука о плаћању доплатне карте на зонираном паркингу усагласи са Уставом и законом.

- Две ставке код издавања и наплаћивања доплатних карата се доводе под знак питања, а то су третирање неплаћања за паркинг место као прекршаја и то што ЈКП „Паркинг сервис" самостално формира висину доплатне карте и тиме пуни свој буџет. Доплатна карта представља казну, а „Паркинг сервис" нема право да кажњава. Право на наплату казне имају државни органи којима је законом поверено то овлашћење. Јавно предузеће има овлашћење од града, али одлуке градских власти не могу бити изнад законских одлука. Паркирање је регулисано Законом о основама безбедности саобраћаја на путевима. Казненим одредбама из овог закона није предвиђен прекршај за неплаћање услуге паркирања у тачно одређеном периоду нити је могуће по другим општим актима класификовати доплатну карту као прекршај - каже правник Владимир Тодорић, који од 2004. године покушава да докаже да наплаћивање доплатне карте на овај начин није по закону.

Тодорић сматра да то што је град сам предложио Уставном суду да се промене одређене ставке у одлуци о плаћању доплатне карте говори да су и сами признали да ту има незаконитости.

- Ово је на неки начин елегантно решење, које омогућава граду да не буде тужен од грађана који су до сада плаћали карте, како би тражили повраћај новца. Видећемо да ли ће нова одлука бити добра, али сигурно није у реду да се плаћа пенал од 1.870 за услугу која кошта до 60 динара. Ако се то не промени, онда би сва јавна предузећа могла то да раде. На новчане облигације не сме да се пише казна, а једно од решења може бити затезна камата. Порука грађанима који су тренутно тужени за доплатну карту је да би требало да траже прекид поступка, јер се ово питање тренутно решава. Сад је све на граду, видећемо шта ће одлучити - наводи Тодорић.

С друге стране, у "Паркинг сервису" сматрају да је тврдња да је град имплицитно признао да одлука није у складу са законом чиста манипулација, коју подносиоци иницијативе користе с обзиром на то да немају друге аргументе.

- Доплатна карта није казна за прекршај. То је паркинг карта која се издаје ако нпр. паркирање није плаћено или је возило паркирано у зони дуже од временског ограничења и омогућава целодневно паркирање на том паркинг месту. Доплатна карта представља цену за пружање комуналних услуга. Иначе, цена карте утврђује се на исти начин као и цена сваке друге комуналне услуге на основу одлуке Управног одбора "Паркинг сервиса" и уз сагласност града - каже Милија Лазаревић, заменик генералног директора "Паркинг сервиса".

 

Објављено: Блиц, 11.06.2011.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS