29. 04. 2024.

 

Удружење за заштиту потрошача Војводине већ неколико година решава приговоре потрошача из региона Војводине, али из других региона, и решено је на хиљаде приговора. У наставку је дата статистика свих решених приговора потрошача за 2013. годину, по врсти проблема са којима су се потрошачи сусрели.


Према врсти робе и услуге, највише приговора, у 2013. години, односило се на обућу и то 10,09% приговора, затим на телекомуникационе услуге9,73% од укупног броја приговора и подједнак број од укупног броја приговора на телефонију (саобразност телефона) – 8,27% и рачунаре и ИТ опрему8,23%.


Ситуација за период од 20.07.2011. – 21.07.2012. године је нешто другачија – иако су се проценти незнатно променили, врста проблема није.

Највећи број приговора односио се на обућу и то 15,29%, затим на телекомуникационе услуге9,22% и на телефонију 9,14%, и на четвртом месту на рачунаре и ИТ опрему6,54%.


Европски пројекат „Јачање заштите потрошача у Србији” и Политика, преносе нешто другачију ситуацију.

Све више жалби на квалитет хране и пића

Најновије истраживање европског пројекта „Јачање заштите потрошача у Србији” показало да је у односу на 2011. годину повећан и број притужби на услуге, а највећи раст забележен је у случају мобилне телефоније.

Свест потрошача о постојању њихових права се од 2011. године повећала у случају готово целе популације, показало је најновије истраживање европског пројекта „Јачање заштите потрошача у Србији“. Чак 90 одсто испитаника права потрошача везује искључиво за могућност подношења рекламације, док је три четвртине одрасле популације упознато са чињеницом да постоји Закон о заштити потрошача иако није у могућности да наведе више од једног права која му прописи нуде. Највећи напредак остварен је у категорији потрошача са најнижим нивоом образовања, док су други остали на истом нивоу или су остварили незнатно повећање.

Остваривање права у пракси је ипак један од најзначајнијих показатеља колико потрошачи познају ову материју и колико су у стању да проблем препознају када наиђу на њега. Број оних који су имали проблем са купљеним производом или услугом и који су поднели рекламацију знатно је повећан, и то са 17,8 одсто у 2011. на 45,9 процената у прошлој години. Реч је о потрошачима млађим од 35 година, и то углавном у Београду и Војводини. Да систем боље функционише показује и податак да је повећан и број одговора на рекламације, мада су потрошачи у претходном периоду били незадовољни исходом и роком у коме су рекламације решаване.


– Најбољи резултат који се може видети у овом истраживању јесте то да су потрошачи свеснији својих права и боље познају организације и институције које се баве овим проблемом. Са друге стране, појављује се и проблем, а то је да потрошачи и даље нису довољно мотивисани да и сами учествују у заштити права и да преузимају неке кораке. Изгледа да и даље нису убеђени у то да могу доћи до очекиваних резултата – каже Тијери Бургоањи, шеф тима пројекта „Јачање заштите потрошача у Србији”.

Најважнији проблем је спровођење закона (тачније неспровођење закона), јер потрошачи постају свеснији својих права и самим тим ће постати фрустрирани што нико не решава проблеме са којима се суочавају.

Када је реч о кршењу права потрошача у различитим категоријама робе и услуга, оно је најприсутније код хране и пића и у односу на истраживање из 2011. године са 62,3 повећано је на 67,1 одсто у 2013. години. Повећан је број жалби у свим категоријама осим грађевинског материјала и техничке робе. Када је реч о услугама, највише проблема потрошачи су опет имали са дистрибуцијом електричне енергије и гаса (број притужби се иначе није мењао у односу на 2011), међутим тај проценат је повећан у случају туристичких услуга за 5,2, здравствених и фармацеутских услуга за 3,7 одсто, док је код мобилне телефоније то повећање од скоро десет процената.

Истраживање о правима потрошача бавило се и информисањем грађана и новина је да је све више оних који се самостално распитују. Међутим, постоји проблем недовољне заинтересованости грађана за права која су им законом гарантована а разлог је неповерење у институције, па је и број потрошача који не виде никакву корист од тих информација повећан за око пет процената у односу на 2011. годину. Готово је невероватан податак да и даље половина популације мисли да је рок за рекламацију због неисправног производа две недеље од куповине, уместо периода од две године који је утврђен законом.

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS