27. 04. 2024.

Када ми се на обрачуну за струју појавило да имам дуг, мислио сам – грешка. Али недавно сам добио опомену за рачун из 2011. који сам платио.

Николи Стојменову крагујевачка дистрибуција је запретила тужбом, иако је тај рачун платио пре три године. Причу о неравноправном рату са ЕДБ Стојменов је завршио ипак у своју корист.

– Тражили су да платим не само износ дуга већ и све припадајуће камате, па се моја наводна обавеза повећала са око 6.000 на око 15.000 динара. Мој проблем је био у томе што нисам сачувао уплатницу. А колико је времена и њихових рачуна прошло од тада? Срећа је па сам разговарао са комшијом, адвокатом. Он ми је објаснио да је покушај да се сада наплати обавеза стара три године пропуст локалног добављача струје и да је мој дуг, чак и да га имам, застарео.

Стојменов је послао допис “Електрошумадији”, позвао се на Закон о облигационим односима и они се тим поводом нису више никада јавили.

Став републичког заштитника грађана Саше Јанковића о плаћању застарелих дугова је следећи:

Дугове треба плаћати, а и застарео дуг је – дуг, само лишен могућности да буде наплаћен под принудом државе. Када застари дуг државе према грађанину, Заштитник грађана по правилу инсистира да држава испуни своју обавезу, упркос застарелости. Питање висине тих обавеза и платежне моћи грађана, као и висине камата је нешто сасвим друго, и ту Заштитник грађана одавно предузима мере да се поправи положај оних који су у стању социјалне нужде или су, пасивношћу органа власти, а без своје кривице, изложени прекомерним каматама, закључује Јанковић.

Дугови за плаћени порез не застаревају једну деценију. Препорука је, ипак, да се плаћени рачуни чувају дуже, односно чак и трајно како бисмо били у могућности да докажемо да ипак не дугујемо неко спорно потраживање.

Извор: Блиц

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS