18. 05. 2024.

 

У прва четири месеца 2016. године туристички инспектори су извршили 488 контрола туристичких агенција организатора путовања, донели 33 управне мере и поднели надлежном прекршајном суду 45 захтева за покретање прекршајног поступка.

  • 528 туристичких агенција у Србији поседује лиценцу организатора путовања
  • 66 пријава на рад туристичких агенција било је од почетка године

Такође, до краја априла поднето је пет предлога за одузимање лиценце организаторима туристичких путовања због тога што су отказивале уговорена путовања а нису путницима вратиле уплаћена средства у законом прописаном року, као и зато што нису обезбедиле прописане гаранције путовања.

Две агенције су изгубиле лиценцу, од чега је за једну инспекција поднела предлог у 2015. године, за три агенције донет је Закључак о обустави поступка и за једну је поступак у току. Тачније, лиценца је одузета агенцији "Одисеј Ин" из Смедерева и "Аеромару" из Београда јер нису прописале гаранције путовања. Поред ове две, у току је поступак за одузимање лиценце агенцији "Џет-сет травел".

Ако се осврнемо уназад, од 2008. до сада, на предлог туристичке инспекције туристичким агенцијама одузето је 69 лиценци.

- Ове године, до краја априла, туристички инспектори примили су укупно 66 пријава грађана на рад туристичких агенција, од чега су контролом утврдили да је било 38 основаних пријава. За осам случајева је постигнут договор између агенције и путника, односно путницима је враћен износ у укупној вредности од 2016.006,00 динара – каже за Заштитник потрошача помоћник министра за туристичку инспекцију Гордана Радосављевић.

Она напомиње да су од јануара ове године ступили на снагу нови поџаконски акти који прецизније уређују пословање туристичких агенција – правилници о новим гаранцијама путовања, о вођењу евиденције уговора са трећим лицима и евиденције продатих туристичких путовања.

- Контрола њихове примене је, поред осталог, био основ наших превентивних контрола. Ове године, туристичка инспекција је до сада у 26 случаја утврдила теже повреде прописа, односно да агенције организују туристичка путовања без лиценце и/или нису испуњавале прописане услове за лиценцу.

Како нам је речено, сектор туристичке инспекције пред почетак летње туристичке сезоне врши планиране појачане превентивне контроле туристичких агенција – организатора туристичких путовања. Туристичка инспекција, поред редовних контрола, врши и контроле по пријавама грађана, као и по на други начин добијеним сазнањима да постоји проблем у раду неке туристичке агенције или у реализацији туристичког путовања.

Процедура остваривања права оштећених путника у пет корака

  1. корак – Путници своја права прво могу да остваре подношењем приговора агенцији у року од 30 дана од дана утврђивања недостатака. Туристичка агенција је дужна да у року од осам дана одговори на рекламацију путника, а да у року од 15 дана од дана подношења рекламације реши рекламацију, односно да у случају оправданог приговора путника у договору са путником у року од 15 дана од дана пријема рекламације путнику врати разлику између уговорене цене и цене снижене сразмерно неизвршењу услуге.
  2. корак – Када није дошло до директног договора путника и агенције или путнику није у року враћен новац, незадовољни путник може да поднесе представку туристичкој инспекцији.
  3. корак – Туристички инспектор по представци утврђује чињенице, да ли је приговор путника основан, да ли и које услуге нису извршене или су непотпуно извршене, односно да ли постоји основ за сразмерно снижење цене и евентуално упућивање странака у постизању задовољавајућег договора, односно вансудског поравнања. О извршеној контроли и предузетим мерама подносилац пријаве се одмах обавештава, по правилу писаним путем, а уколико пријавилац захтева, и путем телефона.
  4. корак – Уколико се у току контроле туристичке инспекције путник и туристичка агенција не договоре, туристички инспектор подноси захтев за покретање прекршајног поступка против организатора путовања због непридржавања програма путовања и неизвршавања уговорене услуге, као и због тога што путник није био обештећен у прописаном року. Запрећена казна је од 100.000 до 450.000 динара за правно лице, односно 10.000 до 25.000 динара за одговорно лице у правном лицу, односно од 100.000 до 350.000 динара за предузетника.
  5. корак – Туристички инспектор, иако је утврдио да је приговор путника оправдан, нема овлашћење да наложи агенцији да оштећеном путнику врати разлику у цени, тако да надаље путник може да оствари своја права и разлику у цени покретањем потрошачког спора пред надлежним судом, за који се за тужбу не плаћа судска такса ако вредност предмета спора не прелази 500.000,00 динара.

Извор: Информер

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS