19. 04. 2024.

Ако је рачун плаћен - нико не сме да вам га наплати дупло. Ако је, међутим, дуг за неку комуналну услугу застарео, а поверилац преко извршитеља ипак покуша његову наплату, за дужника је важно да на време уложи приговор, што значи - у року од осам дана од дана пријема решења извршитеља. У противном, за дужника - нема спаса. Саговорници портала Н1 - адвокат Светлана Павловић из Београда и Младен Алфировић, правни саветник Националне организације потрошача Србије, објашњавају како треба да поступе потрошачи када извршитељ крене у принудну наплату плаћених или застарелих дугова.

Рачуни за комуналне услуге застаревају у року од годину дана. Дешава се да поверилац – неко јавно комунално предузеће, мобилни оператор, Електропривреда… крену у принудну наплату преко јавних извршитеља у случајевима када је дуг плаћен, а много чешће када није,  али је за наплату – застерео.

Дуг је плаћен, потрошач на време добија решење извршитеља

Када потрошач уредно намирује дугове по рачунима, али ипак на своју кућну адресу добије решење извршитеља о принудној наплати, решење је, истичу наши саговорници – једноставно.

"Ту је ствар чиста. Ако га туже за већ плаћене рачуне, потрошач изјављује приговор у року од осам дана, и доставља извршитељу доказ о уплати", наводи адвокат Светлана Павловић.

Дуг је застарео, потрошач на време добија решење извршитеља

У случају утужења за застарео дуг, када дужник прима решење о извршењу на своју адресу, решење још постоји.

"За застарео дуг дужник у року изјављује приговор застарелости, и у том случају се иде на парницу где суд позива обе стране. Тада дужник треба само да каже да је дуг застарео и то је то. Суд ће дужника ослободити сваког плаћања, односно одбиће захтев повериоца", објашњава Павловић.

Дуг је плаћен, али потрошач није примио решење о извршењу

Ако потрошач, из било ког разлога, не прими поштом решење о извршењу, већ за то сазна када извршитељ његовом послодавцу пошаље решење о обустави од плате (или у Фонд ПИО од пензије), а дуг је плаћен, и даље може да се спречи принудна наплата.

Светлана Павловић објашњава да, ако дужник није примио решење о извршењу - а то је најчешће зато што није био на адреси када је покушана достава - у том случају се решење истиче на огласну таблу суда, где се после 30 дана рачуна да је дужник примио решење и креће да тече рок за приговор од осам дана.

"Уколико је рачун плаћен, нико не може да вам га наплати дупло. Деси се грешка код појединих комуналних предузећа да грађане туже за плаћене рачуне. Тада дужници морају одмах, по сазнању за решење о извршењу, да обавесте извршитеља да је дуг плаћен и да му доставе доказ о томе. Тада трошкови извршитеља падају на терет тог комуналног предузећа као повериоца, јер је оно грешком тужило за већ плаћене рачуне", наводи Павловић.

Међутим, у случају деси да је новац већ скинут са рачуна и пребачен на име плаћеног дуга, дужник ту има могућност да тужи повериоца - комунално предузеће и да му се тај новац врати.

Дуг је застарео, али потрошач није примио решење о извршењу

Када није обавештен о решењу о извршењу, већ то сазна када већ стигне решење о принудној наплати, а реч је о застарелом дуговању, највећа је вероватноћа да ће потрошач тај дуг - морати да плати.

"Овај случај је чест у пракси и углавном нема спаса за дужника, ако није примио решење о извршењу, и не зна да је то решење истакнуто на огласној табли суда, да стоји тамо 30 дана и да, потом, истиче и рок од осам дана за приговор. Када тај рок истекне, дужник више нема права на приговор. Јер, застарео дуг поверилац може да наплати ако дужник не изјави приговор у законском року", објашњава Павловић.

У овој ситуацији тешко је да се дужник "извуче" од плаћања, иако је дуг застарео.

"Једино, ако се испостави да је, на пример, достава решења покушана на погрешној адреси дужника. Тада дужник може да поднесе захтев за отклањање неправилности у року од осам дана од дана пријема закључка о на пример блокади плате или пензије. Може да истакне ту неправилност и  да захтева да му се поново достави решење о извршењу на праву адресу , како би рок за изјављивање приговора кренуо из почетка и како би он изјавио приговор. Ако то није случај, дужник мора да плати дуг иако је застарео", појашњава наша саговорница.

Не одбијати пријем поште

Младен Алфировић, правни саветник Националне организације потрошача Србије, указује да је за потрошаче управо из ових разлога важно да не одбијају пријем поште која стиже из канцеларија јавних извршитеља - како би на време могли да уложе приговор и остваре своја права.

Он указује да је недавно више потрошача контактирало ово удружење због поднесака појединих адвокатских канцеларија из Новог Сада, у којима се (потрошачи) позивају на плаћање дуговања за телекомуникационе услуге, старих више од годину дана.

Покушај наплате негирањем застаре

У тим поднесцима се, додаје наш саговорник, наводи да потраживања за интернет, услуге мобилне телефоније и пакете услуга не застаревају за годину дана већ се наводи општи рок од 10 година уз образложење да се ради о “неименованим уговорима” који се не могу оквалификовати као “потраживање поште, телеграфа и телефона за употребу телефона и поштанских преградака“ као што то предвиђа Закон о облигационим односима.

Саговорник Н1 истиче да овакво тумачење нема упориште у судској пракси.

Наиме, потраживања за телекомуникационе услуге пружене грађанима, која доспевају у једнаким месечним интервалима - застаревају за једну годину. То, објашњава, значи да дуг не може наплатити принудно, путем суда или извршитеља. Дужник у оваквој ситуацији мора уложити приговор на одлуку извршитеља и позвати се на застару, о којој одлучује суд.

Алфировић саветује да потрошачи не узимају за озбиљно правна тумачења и образложења која ових дана стижу са адреса “познатих” адвокатских канцеларија, јер закон, судска пракса и став Врховног касационог суда једногодишњи рок застаре за ову врсту потраживања не доводи у питање.

“Разлози за оваква тумачења могу бити искључиво материјалне природе, у жељи да се за поједине телекомуникационе операторе као клијенте, обезбеди наплата застарелих потраживања покушајем довођења у заблуду потрошача као економски слабијих и правно неуких странака”, указала су и удружења за заштиту потрошача.

Извор: Н1

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS