U prethodnom periodu dva operatora mobilne telefonije povećala su cene svojih usluga. Međutim, način na koji su to učinili značajno se razlikuje i u jednom slučaju narušava jedno od osnovnih prava potrošača – pravo na raskid ugovora. Navedeno pravo sadržano je u dva propisa – Zakonu o zaštiti potrošača i Zakonu o elektronskim komunikacijama.
„A1 Srbija“ poslala je obaveštenje svim svojim korisnicima putem poruke (sms) u kome blagovremeno, na jasan i nedvosmislen način obaveštavaju potrošače o promeni cena kao i o mogućnosti raskida ugovora.
Potpuno suprotno iznetom postupio je “Yettel” koji je svoje korisnike informisao jedino putem obaveštenja na svom sajtu dana 30.01.2024. godine. U nastavku je odgovor potrošaču u vezi napred iznetog:
"Kompanija Yettel donela je odluku da poveća cene svojih usluga zbog značajnog porasta troškova poslovanja koji je uzrokovan podizanjem cena različitih proizvoda i usluga na tržištu poput porasta cena električne enrgije, goriva, poštanskih i usluga štampe, kao i porasta uvoznih komponenti, tehnološke opreme i drugih operativnih troškova. Kako verujemo da se poverenje gradi otvorenim i transparentnim odnosnom, pravovremeno smo Vas obavestili o izmenama i poslovnoj odluci na zvaničnoj stranici kompanije Yettel 30. januara 2024. godine. "
Na ovakav način potrošačima je onemogućen uvid u navedenu promenu jer nije realno očekivati, niti je to obaveza potrošača da o promeni cena sazna isključivo posetom sajtu mobilnog operatora. Zakon o zaštiti potrošača, kao poseban zakon čije se odredbe uvek primenjuju (imperativne norme) precizno je definisao način obaveštavanja u slučaju promene cena, u članu 87: „Trgovac je dužan da najkasnije 30 dana pre početka primene promenjenih cena, odnosno opštih uslova ugovora obavesti potrošača o izmeni metodologije formiranja cena, odnosno opštih uslova ugovora, a ako lično obaveštavanje potrošača nije moguće, da obavesti potrošače javno.“ Upravo je lično obaveštavanje to što ovde nedostaje – putem sms, e-pošte, pošte, računa i dr.
Pored obaveštavanja javnosti preduzeli smo i drugu radnju – podneli smo zahtev Tržišnoj inspekciji zbog povrede člana 87. i 88. Zakona o zaštiti potrošača. O ishodu inspekcijskog nadzora javnost će biti obaveštena.
S poštovanjem,
Nacionalna organizacija potrošača Srbije
Saopštenje za javnost - 03.06.2025.
Istraživanje o navikama, stavovima i mišljenjima potrošača o duvanskim i nikotinskim proizvodima.
Dosledna primena Zakona radi sprečavanja zloupotrebe nikotinskih proizvoda među maloletnicima
(novo poglavlje u istraživanju potrošačkih navika)
Najnovije istraživanje koje je sprovela Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) - Odbor za zdravlje
i bezbednost potrošača u saradnji sa svim svojim članicama, o navikam, stavovima i mišljenjima potrošača
o duvanskim i nikotinskim proizvodima, otvorilo je važno pitanje koje do sada nije bilo predmet ove
analize – zloupotreba ovih proizvoda od strane maloletnika.
Skoro 70% anketiranih smatra da maloletnici imaju neometan pristup i konzumiraju neki od duvanskih ili
nikotinskih proizvoda. Kada je reč o odgovornosti za sprečavanje njihove dostupnosti, najveći broj
ispitanika (51,5%) smatra da ključnu ulogu mora imati država, kroz doslednu primenu postojećih zakona.
Slede proizvođači i prodavci (42%), dok 41% ispitanika ističe i značajnu odgovornost roditelja i nastavnika
u ovom procesu.
Ovo četvrto po redu istraživanje, sprovedeno na više od hiljadu ispitanika, upravo ima za cilj podizanje
svesti o zloupotrebi, ali i informisanosti punoletnih potrošača o tradicionalnim i bezdimnim proizvodima.
Među ispitanicima koji su se izjasnili kao korisnici nekog od duvanskih ili nikotinskih proizvoda i dalje su
najbrojniji pušači (72%), dok uređaje za zagrevanje duvana koristi 18% ispitanika, elektronske cigarete 7%,
a nikotinske vrećice oko 3% ispitanika. Ovaj rezultat pokazuje blagi pad broja korisnika cigareta u korist
bezdimnih nikotinskih proizvoda.
U poređenju sa prethodnim godinama, daleko veći broj ispitanika smatra da su ovi proizvodi bolji izbor od
cigareta kako za njihovo zdravlje (58%), tako i za zdravlje ljudi u njihovom okruženju (64%), jer nema
pasivnog pušenja. Od ukupnog broja ispitanika njih 61% smatra da nikotin nije izazivač pušačkih bolesti,
dok je u prethodnom istraživanju to bio stav 54% ispitanika. Uprkos pozitivnom pomaku u stavu o
bezdimnim proizvodima, 43% od broja anketiranih korisnika koji koriste bilo koji od proizvoda sa
nikotinom se izjasnilo da ima nameru da u potpunosti prekine sa njihovim konzumiranjem.
Imajući u vidu rezultate ankete, Nacionalna organizacija potrošača (NOPS) u saradnji sa svojim članicama,
organizovaće konferenciju na kojoj će ugledni stručnjaci diskutovati o štetnim efektima tradicionalnih
duvanskih proizvoda, potencijalno smanjenoj štetnosti bezdimnih proizvoda, ali i neophodnosti
prevencije i doslednog sporovođenja zabrane dostupnosti nikotinskih proizvoda maloletnicima, u čemu bi
aktivno učestvovali predstavnici relevantnih džavnih organa, medija, proizvođača i prodavaca.