20. 04. 2024.

Није било довољно што им је, после два сата убеђивања у њиховом стану, продао усисивач од 2.949 евра колико стоји у уговору, већ им је трговац поделивши тај износ на 48 рата "израчунао" да месечно треба да плате по - сто евра! Дакле, укупно 4.800 евра за већ ионако прескуп производ. Двоје Пожаревљана - обоје стари око 80 година - ујутру су позвали своју кћерку која не живи са њима и рекли јој да су се преварили, да ипак не желе да купе усисивач јер је прескуп. "Ово је безобразна пљачка старих људи. Три хиљаде евра за усисивач, на рате скоро 5.000 евра! Па ко то купује?! Срећом да су ми одмах рекли, па смо реаговали на време и послали изјаву да мајка одустаје од уговора. Свакако планирам да поднесем и кривичну пријаву против одговорних", каже кћерка Загорке Н. из Пожаревца која се обратила редакцији портала Н1. У београдској фирми Клин Ер Солушн за портал Н1 кажу да је цена усисивача 2.949 евра, а да је навођење рате у висини од 100 евра - ненамерна грешка.

„Аквизитер трговинске куће Клин Ер Солушн у стан код мојих родитеља дошао је, наводе, по препоруци. Предвече, око седам часова. И то неколико дана пред уплату пензије. Мајка има готово 80, а отац 85 година. Обоје су глуви и носе апарате за слух“, наводи кћерка Загорке и Миленка Н. из Пожаревца, која живи у другом граду.

Трговац је, додаје, био млад и причљив.

„Лако је задобио њихово поверење. Кажу ми да је причао о себи, показао им како ради усисивач. Како нису имали паре за учешће, узели су као робну гаранцију стари усисивач, а када дође 10. јул он ће доћи по паре у износу од 11.800 динара. Дакле, они јесу дозволили да он дође у њихов стан, саслушали су га. Био је умиљат, додворљив, причао им о свом животу и психолошки градио поверење“, наводи она.

Трговац је, наводи наша саговорница, према речима њене мајке усмено навео да месечна рата за усисивач – укупно их је 48 – износи 65 евра.

„То би у збиру било 3.120 евра, што је приближно износу који је наведен као цена. Међутим, у уговору стоји да свака рата износи 100 евра, што значи да усисивач кошта чак 4.800 евра“, огорчена је кћерка ових пензионера.

Њени родитељи су, додаје, питали трговца шта се дешава ако умру пре него што отплате усисивач.

„Кажу да им је он рекао да имају осигурање, и да фирма има уговор са Фондом ПИО, те да не треба да брину“, каже она.

А шта каже трговац

Када је реч о цени усисивача, у фирми продавца Клин Ер Солушн из Београда наводе да она није увећавана приликом продаје на рате. Овој компанији упутили смо питања да ли је на овај производ наплаћена камата од 62,7 одсто и да ли за све производе које продају на рате увећавају цену за оволики проценат.

„Укупна цена апарата марке Примаго износи 2.949 евра, те се не обрачунава камата на дату цену, што је апсолутно нетачна констатација“, навела је фирма Клин Ер Солушн доо у писаном одговору за портал Н1.

На нашу опаску да имамо увид у уговор у којем се експлицитно наводи да се 48 рата наплаћује у износу од по 100 евра, у овој фирми одговарају:

„У питању је ненамерна грешка. Учешће је требало да се исплати у висини 100 евра, а рата свакако није толика. Клијент је дужан да исплати 2.949 евра. Уговор је свакако раскинут јер се клијент јавио у законском року“, истичу у овој фирми.

Да ли је уговор раскинут

Иако у овој фирми потврђују да је уговор са овим потрошачем раскинут – сам потрошач нема ту информацију.

„Данас нешто пре 14 часова сам добила мејл из привредног друштва Клин Ер Солушн у којем се потврђује да је наша рекламација запримљена, те се наводи да ће фирма у законском року од осам дана поводом ње изјаснити. При томе, није поднета никаква рекламација, већ изјава о одустајању од уговора, што значи раскид уговора“, наводи кћерка Загорке Н.

Она додаје да је пре овог обавештења трговац отишао код њених родитеља, вратио им стари усисивач који је узео као залог, а однео нови.

Однео је, додаје, и њихов примерак уговора.

Која су права потрошача

По овом конкретном уговору стоји да потрошач може да одустане од куповине усисивача у року од три дана. Међутим, Младен Алфировић, правни саветник Националне организације потрошача Србије, за портал Н1 каже да код уговора на даљину потрошач има рок од 14 дана да се предомисли.

„Ово је уговор на даљину, јер је закључен на презентацији, ван пословних просторија трговца“, објашњава Алфировић.

Обавеза трговца је, каже, да потрошачу уручи образац за одустанак.

„Изглед тог обрасца је прописало министарство и он је усвојен као подзаконски акт уз Закон о заштити потрошача. Та изјава о одустанку мора бити дата на посебном обрасцу и њу трговац потрошачу мора да да засебно, или може да се налази на полеђини уговора, никако не у неком углу“, истиче Алфировић.

Уколико овај образац није дат, рок за одустанак од уговора је, додаје – годину дана.

„Рок за повраћај новца је такође 14 дана – у овом случају би у том року требало да им се врати тај стари усисивач који им је узет јер нису имали новац за аконтацију. Очигледно је то неко мешетарење – дајте нам шта имате“, наводи Алфировић додајући да, на жалост, не постоји законска одредба која штити старије потрошаче.

У фирми Клин Ер Солушн наводе да је рок за одустанак од три дана у складу са одредбама Закона о облигационим односима Републике Србије.

„Тачније, односи се на посебну врсту уговора о продаји робе са ороченом отплатом цене, коју је купац закључио са привредним друштвом Клин Ер Солушн доо. Када је реч о одустанку од закљученог уговора у року од 14 дана, који је закључен ван пословних просторија послодавца а све у складу са Законом о заштити потрошача, овим путем напомињемо да је и он саставни део уговора о купопродаји те наш уговор поред, обавезних делова уговора као што су рачун- отпремница, поруџбеница, обавештење, садржи и поменути образац за одустанак од уговора са роком од 14 дана“, истиче се у одговору фирме Клин Ер Солушн.

Саговорница портала Н1, кћерка Загорке Н. из Пожаревца, међутим, тврди да међу документацијом није било обрасца за одустанак од уговора и да су га, уз помоћ правника, она и мајка срочиле на – празном папиру.

Извор: Н1

Претрага

Центар за европске политике

BEUC, The European Consumer Organisation

THE GLOBAL VOICE FOR CONSUMERS